tisdag 20 mars 2012

Intressant artikel om läsning

Som konståkningstränare är idrott en stor del av mitt liv, men hade inte mina föräldrar sagt till mig att skolan går först så hade jag aldrig varit där jag är idag. Kunskap är makt och det är viktigt att barn lär sig läsa och att förstå omvärlden. Någonstans visste jag att jag fick inte gå till träningen om jag inte skötte mina läxor. Hade jag varit hemma från skolan en dag på grund av sjukdom men kände mig frisk på kvällen så fick jag ändå inte gå och träna. Självklart var det en del i att de var rädda om mig och att jag inte skulle bli sjuk igen, men någonstans präntades det in i mitt medvetande att skolan gick före allt annat. Att kunskap är makt.

Jag lärde mig att läsa redan som 4-5-åring och mitt läsintresse är fortfarande stort. Tyvärr, missförstå mig rätt, blev också jag vuxen och jobb tar upp mer av ens tid vilket leder till att jag numera endast läser ca 10 böcker om året. Det kanske anses mycket, men då ska det tilläggas att jag läste 20 böcker per år fram till dess att jag var 25. Ratiot höjdes så klart när jag pluggade litteraturvetenskap i Lund, men poängen är dock densamma. 


Tänk om föräldrar lade ner lika mycket tid på att lära sina barn läsa och uppmuntra dem till att fortsätta som många lägger på att skjutsa dem till idrottsträningar och engagera sig i deras idrott? Då hade det kanske varit bättre skolresultat också, rättare sagt, det är jag övertygad om. Läs artikeln här.

Bild lånad här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar