onsdag 6 januari 2016

Mockingjay och lästumaningen

Idag är det trettonde dag Knut och även om julen inte ska rensas ut förrän om en vecka (enligt tradtionen) så plockade vi ner allting ikväll. Innan dess har vi dock varit i Gävle och sett sista delen av Hunger Games-filmerna, Mockingjay 2. Filmerna är baserade på en triologi böcker, men när filmerna har gjorts har man delat upp sista boken i två delar, därav fyra filmer. Filmen hade premiär redan innan jul och vi har tänkt att vi skulle gå länge, men så stukade jag foten och så blev det som det blev att vi aldrig kom iväg. Men till slut så! Filmen var bra, men samtidigt tyckte jag det var skönt att ha sett klart serien.

Bild lånad här.

Igår kväll tog jag tag i min läsutmaning för året och har startat med boken Drömhjärta av Cecilia Samartin. Jag är bara på kapitel 5, men den verkar lovande. Den handlar om två flickor som är kusiner och bor på Kuba, innan revolutionerna. I senaste kapitlet har den ena flickans pappa försvunnit och ingen vet var han är och det har börjat bombas i Havanna där de bor. Vi får se, den känns spännande i alla fall. Sedan har jag rekommenderats Señor Peregrino av samma författarinna så jag ska nog fixa den här läsutmaningen. Var jag placerar Drömhjärta i listan har jag inte bestämt ännu, men troligtvis under böcker jag äger som jag inte har läst.

Bild lånad här
där ni även kan läsa mer om vad boken handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar